Magda-Celian salainen some-elämä

Somessa voi olla tai sitä voi käyttää.

Kertomuksessamme esiintyy kaksi yksinyrittäjää, Liisi-Marjut ja Magda-Celia. Kumpikin ammattilaisia, asiakkailleen omistautuneita naisia, hyvän asialla. Liisi-Marjut myy luontoelämyksiä ja muistoja. Magda-Celia puolestaan hyvää oloa, terveyttä ja voimaa.

Liisi-Marjut

Liisi-Marjut tykkää somesta. Hän on siellä päivittäin. Skrollaa peukalolla erilaisia fiidejä bussissa ja ratikassa, metrossa ja joskus – hui kauhistus – pyöräillessäkin. Naurahtaa kavereiden jutuille ja höpsöille meemeille.

Liisi-Marjut on perustanut käyttäjätilin, sivun tai profiilin myös yritykselleen ihan kaikkiin somekanaviin. ”Se kannattaa, jottei kukaan vie nimimerkkiäni”, hän toteaa. Kun kysyt Liisi-Marjutilta mitä hän somessa julkaisee, laskeutuu syvä hiljaisuus. Kyllä Liisi-Marjut tietää, mutta juuri nyt hän ei muista.

Kun Liisi-Marjut kaivelee muistilokeroitaan, hän löytää sieltä myyntipostauksia (”tarjous, tarjous!”), arvontoja (”osallistu!”) ja pahoitteluja (”en ole pitkään aikaan ehtinyt päivittämään…”). Liisi-Marjut on somessa, mutta hän ei käytä sitä strategisesti työssään.

Magda-Celia

Magda-Celiakin tykkää somesta, ja hänkin on siellä päivittäin. Skrollaa peukalolla erilaisia fiidejä bussissa ja ratikassa, metrossakin, muttei koskaan pyörällä. Kavereiden jutut naurattavat Magda-Celiaa, mutta hän pitää kaikista eniten kissavideoista. Toisinaan hän unohtuu hörppimään teetä isosta ja värikkäästä kupistaan samalla, kun kännykän näytöllä pyörii joku hassu persialainen kissa.

Magda-Celian yritys näkyy eri kanavissa eri tavalla. Välillä on kuvaa, toisinaan tekstiä. Videot Magda-Celian arjesta kiinnostavat seuraajia. Kun Magda-Celialta kysyy mitä hän julkaisee somessa, laskeutuu syvä hiljaisuus. Sen jälkeen alkaa papatus, sillä Magda-Celia on löytänyt puhelimeen näpytetyn somesuunnitelmansa.

Magda-Celian suunnitelmassa on tilaa treenivinkeille, asiakaspalautteille ja kurkistuksille kulisseihin. Suunnitelmassa on tilaa mokille, virheille ja unohduksille, sillä some ei ole maailman tärkein juttu. Magda-Celia on somessa, ja hän käyttää sitä strategisesti työssään.

Kumpi sinä olet?

Oletko Liisi-Marjut, joka julkaisee jotain, kun muistaa. Kun uusi kurssi tai koulutus kolkuttelee ovella, raapustat mainospostauksen kanaviisi. Vai oletko Magda-Celia, järjestyksen nainen, joka suunnittelee ja toteuttaa?

Liisi-Marjutin ja Magda-Celian – samanaikaisesti täysin kuvitteellisten ja täysin todellisten naisten – ero on siinä, kuinka he suhtautuvat sosiaaliseen mediaan. Liisi-Marjut on somessa, mutta Magda-Celia käyttää sitä strategisesti työssään.

Ja se, hyvät ystävät, on valinta.

Vain valintoja

On varsin ok olla olematta somessa tai olla siellä vain omilla ehdoillaan. On varsin ok päivittää vain toisinaan jotain – kun muistaa ja jaksaa. Tämän valinnan myötä ei kannata kuitenkaan turhautua, jos yrityksen somekanavissa on hiljaista tai tykkäykset ovat ohuempaa kuin ilma.

On varsin ok käyttää somea strategisesti työssään. Se ei tee tekemisestä yhtään pinnallista tai prosesseista yhtään sen pikaisempia. Päinvastoin. Uskallan väittää, että erityisesti yksinyrittäjällä on hyvät tsäänssit luoda merkityksellisiä asiakassuhteita somessa.

Strateginen some-elämä tarkoittaa niiden oikeiden ihmisten sitouttamista sinuun ja työhösi. Se tarkoittaa pitkäjänteistä puurtamista. Sitä, että haluat ottaa ihmiset mukaan matkallesi, tehdä viestinnästäsi avointa ja osallistavaa. Se tarkoittaa sitä, että seuraajasi on tähti, ja sinä autat häntä tuikkimaan.

Aina joskus saan asiakkaan, joka on seurannut minua somessa jo vuosien ajan ennen kuin hän päättää investoida palveluihini ja minuun. Se sopii minulle varsin hyvin, sillä en kaipaakaan ohikiitäviä asiakassuhteita. Olen somessa siksi, että näkyni elämästä ja omasta elämäntyöstäni on yhteisöllinen.

Näin käytät somea strategisesti

Muutos vaatii päätöksen ja pienen askeleen oikeaan suuntaan. Ja muista, tehty on aina – aina, AINA, A I N A – parempi kuin täydellinen (jota ei muuten ole).

  1. Ole suunnitelmallinen, näy säännöllisesti

    Suunnitelmallisuus ja säännöllisyys ovat kaksi yksinkertaisinta tapaa erottua muista. Suurin osa yksinyrittäjistä on somessa, mutta he eivät käytä sitä strategisesti työssään. Käytä sinä somekanavien kaikkia eri ominaisuuksia. Tällöin myös algoritmit pitävät sinusta.

  2. Tunne seuraajasi ja välitä heistä

    Jos haluat panostaa asiakaskokemukseen ja olla jotain muutakin kuin maksutapahtuma, aloita itsestäsi. Mieti kenet haluat tavoittaa ja miksi? Keitä haluat palvella, keiden ongelman ratkaista? Aito kiinnostus toisesta ihmisestä näkyy kaikessa mitä teet. Muista olla mukana keskustelemassa seuraajiesi kanssa (myös heidän profiileissaan).

  3. Sinä riität

    Ihan oikeasti. Sinä riität. Sinun ei tarvitse olla kuten ne muut. Sinun täytyy olla aidosti sitä mitä olet, omalla äänelläsi, omilla kasvoillasi, omalla kertomuksellasi. Sinä riität.

somekoulutus somestrategia

Yksinyrittäjä Janina näyttää kuinka hauskaa strateginen some-elämä voi olla.

Uutiskirjeet

Menu