Kysy Napulta: Miten nimetä valokuvausyritys?

Saan epäsäännöllisen säännöllisesti kysymyksiä valokuvauksesta ja (valokuvaus)bisneksestä. Yritän vastata niihin aina parhaani mukaan, mutta vasta nyt hoksasin, että vastauksistani voi olla iloa muillekin kuin kysyjälle. Kysyjä kun harvoin on yksin kysymyksensä kanssa! Tämä postaus starttaa siis uuden osion blogissani.

Kysymyksiä voi lähettää kuten ennenkin: some, sähköposti ja kirjekyyhky laulamaan!  

”Hei Nani!

Olen perustamassa ensimmäistä omaa yritystä, mutta hidasteena on se, että en tiedä mikä sen nimi pitäisi olla. Luin bloggauksesi, jossa kerroit, että keksit Facebook-sivusi nimen hetken mielijohteesta. Oletko koskaan katunut nimesi käyttämistä yrityksesi nimenä? Olen miettinyt myös vaihtoehtona Studio Aurinkorantaa (nimi muutettu). Mitä ajatuksia sinulla on valokuvausyrityksen nimestä?

Etukäteen kiitos avusta!

Nim. Nimetön yrittäjä”

Moi Nimetön yrittäjä!

Suora vastaus suoraan kysymykseen: en ole katunut etunimieni käyttämistä yritykseni nimenä. On totta, että keksin yritykseni nimen hetken mielijohteesta, mutta toisaalta oma nimi ei taida koskaan olla yrityksen nimenä hetken mielijohde.

Kannatan lämpimästi sitä, että valokuvaaja työskentelee nimellään. Tähän on kolme syytä:

  1. Nimi on merkittävä osa identiteettiäsi – Vaikka nimesi olisi kuinka yleinen tahansa, on se tärkeä osa sinua ja siksi varsin validi vaihtoehto myös valokuvausbisneksesi nimeksi. Jokaisessa ottamassasi kuvassa on mukana tarinasi.
  2. Olet yrityksesi kasvot – Ihmiset ovat kiinnostuneita toistensa tarinoista, eivät niinkään yrityksistä. Jos olisin Studio Kesäheinä, joutuisin tekemään tosi paljon enemmän töitä erottuakseni vahvojen henkilöbrändien joukosta. Persoona on lopulta se ainoa asia, joka erottaa minut muista kuvaajista. Kaikki kuvat on jo otettu.
  3. Oma nimi on ajaton vaihtoehto – Vaikka tänään buukkaan kuvauksia koiraperheille, saatan viiden vuoden kuluttua haluta tehdä jotain ihan muuta. Suuntaa on helpompi vaihtaa silloin, kun muutokset voi nivoa osaksi persoonaansa. Ajattelen, että omalla nimellä voi työskennellä tosi paljon monipuolisemmin kuin nimellä, joka kertoo kuulijalle ainoastaan valokuvauksesta.

Pakan sekoitus.

Jos minulla kuitenkin olisi studio, nimeäisin sen siitä huolimatta, että pyörittäisin liiketoimintaa omalla nimelläni. Tällöin studiosta tulisi yhä selkeämmin työn tekemisen tila. Olisi ihan mukava olla Studio Ruutin Nani. Ikkunassa voisi olla kuva minusta koirieni kanssa tai vaikka video jonkun kuvaukseni kulisseista. Pitäisiköhän kokeilla?

Mitä kannattaa huomioida, jos kuitenkin päätät profiloitua studioksi?

  1. Tutki brändiäsi ja keksi nimi, joka kuvaa mahdollisimman hyvin sitä mitä teet. Muista olla ajaton!
  2. Pysy kaukana harmaasta massasta eli erottaudu! (Älä kuitenkaan valitse liian monimutkaista nimeä.)
  3. Pidä huoli siitä, että asiakkaasi ja seuraajasi tietävät joka käänteessä nimesi. Hyvät muotokuvat perustuvat luottamukselle kuvaajan ja asiakkaan välillä. On tärkeää, että vuorovaikutus tapahtuu koko prosessin ajan ihmiseltä ihmiselle.

 

Kiitos hyvästä kysymyksestä ja anteeksi pitkästä vastauksesta!

Nani

mont blanc bird black

Mont Blanc, 2018.

Uutiskirjeet

Menu